Drie weken Iran met een afsluiter in Dubai en de Oekraïne.

2 augustus 2016

Van 1 tot en met 23 juli 2016 ben ik met mijn vriendin op vakantie geweest naar Iran met een afsluiter in Dubai en de Oekraïne. Ik heb deze blog pas aangemaakt na deze reis. Tijdens de reis heb ik echter een soort dagboek-achtig verslag bijgehouden welke ik hier zal posten. Buiten de belevenissen die we mee hebben gemaakt en hoe wij het hebben aangepakt, geef ik ook handige informatie en tips over leuke plekjes, restaurantjes of mensen die je kan benaderen. Veel leesplezier en schroom niet om vragen te stellen, ook niet over de kosten.

Ik zal hieronder eerst kort wat praktische informatie geven zoals de route, tickets, hoe we dat met de ferry naar Dubai hebben gedaan etc. Helemaal onderaan kan je het uitgebreide reisverslag lezen met al onze belevenissen en waar ook veel informatie in staat.

Wij hadden de reisgids van Bradt bij ons https://www.bol.com/nl/p/iran/9200000002219457/ omdat die recenter was dan de Lonely Planet.

De genoemde prijzen in Euro’s zijn op basis van een koers van 40.000 Iraanse Rial voor 1 Euro. Bij het kopje geld zal ik hier wat meer over zeggen.

VISUM

Wij hebben van tevoren een visum geregeld. Op de site van de Iraanse ambassade http://thehague.mfa.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=327&pageid=28766 kan je een formulier downloaden en invullen. Dat gedaan en dit bij de ambassade ingeleverd met de benodigde documenten, kopie paspoort, kopie zorgverzekeringspas en een pasfoto. Vijftig euro pinnen en tien euro zodat de het aangetekend op kunnen sturen (je kan ook ophalen) en twee dagen later had ik mijn visum binnen. Ik had een adres ingevuld in Iran waar we dachten te verblijven de eerste twee nachten maar dat was veranderd. Ik heb de indruk dat het niet uitmaakt wat je daar invult.

REGISTRATIE

Kijk voor een reisadvies op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/iran en wij hebben ons geregistreerd bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken via https://www.kompas.buzaservices.nl/registration/.

ROUTE EN SCHEMA

Amsterdam – Teheran – Kashan – Isfahan – Yazd – Kerman – Bandar Abbas – ferry naar Sharjah (Dubai) – Amsterdam (via Kiev Oekraïne)

Teheran 3 nachten: zaterdag 2 t/m maandag 4 juli

Kashan 2 nachten: maandag 4 t/m woensdag 6 juli

Isfahan

Yazd

Kerman

Bandar Abbas

Dubai

VLUCHT HEEN

Heen wij gevlogen met de Griekse maatschappij Aegan Airlines. Vrijdag 1 juli 2016 om 12.00 uur vertrek vanaf Schiphol en aankomst om 16.20 uur in Athene. Daar vertrokken we weer om 20.55 uur om vervolgens om 01.50 uur aan te komen op Imam Khomeini International Airport in Teheran.

VLUCHT TERUG

Terug hadden wij een ticket geboekt via Vliegwinkel met de Tsjechische maatschappij Smartwings. Vrijdag 22 juli 2016 om 19.30 uur vertrek vanuit Dubai naar Praag met aankomst tijd 00.20 uur. Vervolgens 07.00 uur weer vertrek met een aankomsttijd op Schiphol van 08.35 uur.

Echter deze bleek gecanceld en wij zijn toen met Ukraine International Airlines vanuit Dubai vertrokken op zaterdag 23 juli 03.20 uur

FERRY NAAR DUBAI

Wij zijn aan het einde van onze reis vanuit Bandar Abbas met de ferry naar Sharjah gevaren. Dat is net boven Dubai. Ik had vanuit Nederland al gemaild met de maatschappij (Valfajr Shipping Co.) en een adres gekregen in Teheran waar we de tickets konden regelen. Dat was 101, Ghaemmagham AVE, 7 TIR SQ tel +982188835154. Via hun website http://www.valfajr.ir/156/index.aspx kan je zien dat er een lijndienst is en een enkele reis 2.900.000 Rial per persoon kost. Met zijn tweeën is dat bij een koers van 38.500 ongeveer € 150,-  Eerder had ik ook wat op google gekeken en kwam ik regelmatig http://www.irantravelingcenter.com tegen. Bij hun kan je van alles boeken en regelen. Maar ter vergelijking, als we daar twee tickets hadden besteld, waren we 330 US dollar kwijt geweest. Mijn advies is dus om bij de maatschappij zelf te boeken. Als je niet in Teheran komt, mail ze dan even waar je nog meer tickets kan kopen.

ACCOMMODATIES

Hieronder waar wij verbleven tijdens onze reis. Kijk voor een wat uitgebreidere beschrijving even in het uitgebreidere reisverslag helemaal onderaan. Wij hadden een Iraanse prepaid simkaart gekocht en hebben regelmatig zelf gebeld om te reserveren. Dat ging prima.

Teheran: wij verbleven in Hotel Barestan, 1east Block, Corner of South Saadi, Amir Kabir St., Teheran-Iran. Wij hebben hier in Nederland al een reservering gemaakt via, naar wat later bleek, Iran Traveling Center, en kostte ons €45,- per nacht inclusief ontbijt. In verband met de vertraging van onze bagage hebben we een nacht bijgeboekt en toen betaalden we € 28,5 inclusief ontbijt. Beste kan je dus altijd direct bij de accommodatie boeken.

Kashan: hier hadden we geboekt bij Nogli House maar daar aangekomen bleek het dicht in verband met verbouwingen en hing er een blaadje op de deur dat we 20 meter verder moesten zijn bij Doost. Dit was de enige plek waar je op de privé binnenplaats in korte broek mocht en waar vrouwen hun hoofddoek af konden doen. Wij betaalden 270.000 Rial = € 67.5 inclusief ontbijt voor twee nachten in een kamer met eigen douche en toilet.

Isfahan:

GELD EN UITGAVEN

OPENBAAR VERVOER

INTERNET EN TELEFOON

BOEKEN, FILMS EN AMBTSBERICHTEN

Ik vind het zelf altijd wel leuk om wat over een land te lezen of te bekijken. Iran is natuurlijk een land met een bepaalde lading. Op internet is er natuurlijk van alles te vinden. Hieronder wat ik bekeken heb.

En voor de echt geïnteresseerden kan je een googelen op ‘ambtsberichten Iran’. Dat zijn rapporten van de Rijksoverheid waarin de situatie in Iran wordt beschreven en welke gebruikt worden om asielaanvragen te beoordelen. Je kan natuurlijk ook gewoon onbevangen en zonder informatie op pad gaan, maar persoonlijk vind ik het leuker om van tevoren al het een en ander te weten. Dat kan soms nuttig zijn om bepaalde zaken te duiden.

'Achter de sluier het land. Reizen door Iran'

Ik heb zelf van tevoren 'Achter de sluier het land. Reizen door Iran' van Alexander Reeuwijk gelezen, zie http://www.alexanderreeuwijk.nl/. Hij heeft het land al meerdere malen bezocht en geeft een mooie beschrijving van zijn eigen belevenissen afgewisseld met historische informatie over Iran. Ik vond het leuk om alvast in de stemming te komen en heb er ook wat tips uitgehaald. Wat ik ook leuk vond, was om in Iran weer even te kijken hoe hij het beschreef terwijl ik er zelf was.

'Iran, een democratie van ayatollahs'

Ik was voor mijn reis ook begonnen aan het boek 'Iran, een democratie van ayatollahs' van Hooman Majid (http://www.hoomanmajd.com/Hooman/Home.html). Hij is een kleinzoon van een gerespecteerde ayatollah, geboren in Teheran maar opgegroeid in de VS. Ik heb hem nog niet helemaal uit maar hij beschrijft het politieke systeem in Iran. Het is echt een aanrader en het leest makkelijk. Aan de ene kant wilde ik hem ook uit hebben voor mijn reis, maar nu os het wel leuk om meer beeld bij bepaalde dingen te hebben die hij beschrijft.

'De sjah aller sjahs'

Als laatste had ik nog het boek 'De sjah aller sjahs' van Ryszard Kapuscinski gekocht maar daar moet ik nog aan beginnen. Leuk voor nog meer napret zullen we maar zeggen. Het is een boek over de Iraanse revolutie van 1979. Ik ben geen kenner, maar de schrijver schijnt een bewogen persoon te zijn en was een aantal malen kanshebber voor de Nobelprijs voor de Literatuur, google maar.

'Argo'

Voor de filmliefhebbers kan ik 'Argo' aanbevelen (http://www.moviemeter.nl/film/81590). Gebaseerd op ware gebeurtenissen, wordt het verhaal vertelt van een geheime operatie van de CIA om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis in 1979. Diezelfde ambassade van de VS uit de film (niet meer als huidige ambassade) staat nog steeds in Teheran. Ik vond het heel gaaf om na het zien van de film, en na wat gelezen te hebben over de revolutie, ook zelf te gaan kijken bij de ambassade. Je kan weliswaar alleen de buitenmuren met de anti-VS en anti-Israël schilderingen zien, maar daar zijn met dit verhaal in je achterhoofd is best apart.

‘Onze man in Teheran’

En dan als last but not least; ‘Onze man in Teheran’. De Nederlandse correspondent Thomas Erdbrink heeft in 2015 een hele mooie 4-deling documentaire over Iran gemaakt. Hij heeft er tevens een boek over geschreven die ik zelf overigens niet heb gelezen.